Programa

Ce se face in primul an de Go!Bananas?

 

Primele 3 luni trecem prin modulul pe care il numim generic Orientare. Practic e vorba de o sumedenie de jocuri si exercitii care tintesc sa:

  • Inlature preconceptii legate de actorie, acolo unde ele tind sa blocheze procesul creator individual si de grup.
  • Hraneasca si canalizeze spiritul ludic si sinceritatea intre parteneri.
  • Dezvolte simturile primare (cursantii ajung sa se uite 3 secunde in frigider si sa poata descrie in detaliu cat mai multe obiecte, sa poata urmari intr-un bar aglomerat 2 dialoguri distincte, sa separe mirosuri pe ingredient, etc).
  • Dezvolte concentrarea si atentia distributiva.
  • Instige la o comunicare complexa (actiuni improbabile precum transmisul unei culori, gand concret, imagini – fara vorbe sau gesturi, provocatul unui strain din autobuz sa se scarpine de la distanta).
  • Dezvolte simtul ritmului.
  • Lucreze fizicalizarea cursantilor prin elemente de: incordare/relaxare musculara, viteza de reactie, disciplina intrerioara, controlul senzatiilor fizice, echilibru, respiratie.
  • Dezvolte dictia, frazarea, vocea.
  • Dezvolte controlul asupra memoriei afective.

Exercitiile si jocurile desfasurate la curs asigura contextul, dinamica si feedback-ul necesare dezvoltarii armonioase cursantilor si atingerii scopurilor sus-mentionate. Ele sunt adaptate din manuale de specialitate, slefuite cu experienta anilor, importate din alte scoli de actorie, inventate si – cel mai important din punctul nostru de vedere – adaptate la personalitatea fiecarui participant si la amprenta unica a fiecarui grup.

Urmatorul modul – cel de Dezvaluire trage dupa sine un set standard de exercitii. Scopul etapei este sa ofere fiecarui cursant spatiul experimental si descoperirea modalitatii sale proprii de a-si controla actul creator prin plonjarea adanca si controlata in memoria afectiva, in analogie (“eu in situatia data”) si, spre finalul etapei, in personaj.

  • Dicteu interior: cursantii scriu toate gandurile care ii napadesc timp de cateva minute).
  • Monolog interior verbalizat: fiecare cursant spune pe rand toate gandurile care ii trec prin cap, nefiltrate, cu voce tare, fara pauza.
  • Monolog interior verbalizat cu teme date: pe principiul de mai sus, cursantii manifesta toate gandurile care le apar intr-o situatie fictiva data sau care s-ar naste in mintea unui obiect antropomorfizat (spre exemplu: o batista in mana unei fiice care isi ia adio de la mama ei pe de pe vapor).
  • Monolog interior verbalizat pe planuri date si alte variatiuni.
  • Dezvaluire: Fiecare cursant povesteste ceva semnificativ din viata proprie pe care nu l-a spus nimanui pana acum.
  • Adevar si minciuna: Fiecare cursant povesteste ceva din viata proprie. Poate insera oricat adevar si oricata minciuna doreste, povestea trebuie sa fie la fel de intens traita ca cea de la dezvaluire.
  • Concept: Se refera la propozitia prin care un om poate defini cea mai mare parte a personalitatii sale. Poate suna reductionist citit in lista de fata, dar in contextul progresiei cursului are un rol capital in formarea de personaje.
  • Interviu: Mama tuturor exercitiilor. Vom linkui o descriere, e mult de povestit.

Aditional, exista un set de teme si exercitii care ne-au devenit traditie si sursa de povesti spectaculoase in ani.

  • Manele: Cam prin a doua luna de curs, fiecare participant pregateste temeinic o manea. O canta sincer, fara ironie si cu incredere. E absolut geniala senzatia.
  • Improvizatii complexe: Din pas in pas, undeva prin a treia luna de curs se ajunge la improvizatii in grup, care dureaza 1-2 ore fiecare. Practic, se dau cateva elemente generale cunoscute de toti participantii si un set de obiective, istorii personale, cuvinte obligatorii si multe alte elemente pe care le poseda in secret fiecare participant. Improvizatiile ies lungi si delicioase fiindca nimeni nu stie ce urmareste celalalt cu adevarat sau de unde ii vin anumite reactii. Fiecare incearca sa isi atinga scopul si face apel la multe elemente pe care le dezvolta in fiecare zi de curs.
  • Traseu: Cel mai tare exercitiu de incredere. Participantii parcurg pe rand un traseu complex, legati la ochi. Traseul cuprinde mers, urcat, coborat si sarit pe obiecte aranjate intr-un mod care garanteaza siguranta si adrenalina.
  • Freestyle: Fiecare participant primeste cu o zi inainte un blunted instrumental beat pe care va face freestyle cat mai spontan.

 

Observatii:

  • Fiecare coordonator de trupa face apel la variatiuni ale exercitiilor de mai sus.
  • Exercitiile nu sunt scop in sine, ci mijloc spre a oferi cursantului modalitatea de a-si dezvolta in mod propriu si asumat instrumentele care il vor ajuta sa performeze pe scena.
  • Schimbarile se fac simtite in viata reala a fiecarui participant, mai ales pentru cei care isi ofera ragazul sa proceseze in timpul saptamanii ce descopera sambetele.
  • Fiecare echipa de coordonatori creaza si urmeaza o viziune metodica, in functie de nevoile si specificul fiecarei grupe pentru a satisface dorinta de dezvoltare a fiecarui participant si a crea un spectacol de calitate.
  • Fiecare cursant care ramane in trupa si isi doreste sa apara pe scena, joaca in spectacol.
  • Cursul nu are finalitate, intrucat dezvoltarea spectacolului poate deprioriza anumite etape de lucru, care sunt apoi reluate in al doilea an de curs. Durata medie de dezvoltare a unui cursant este 1 an si 2 luni. Intotdeauna vor aparea noi spectacole, noi exercitii, noi zone de dezvoltat, noi proiecte.
  • Acei cursanti care ajung sa treaca prin etape, sa descopere arta actorului in primul rand pe pielea lor si apoi pentru altii, sa poata implementa un cadru armonic de dezvoltare sunt incurajati in timp sa preia responsabilitati organizatorice, inclusiv cea de coordonator al unei trupe.